1. Liian pieni budjetti

Nousevatko karvat pystyyn, kun puhutaan rahasta? Kotisivuprojekti häämöttää kulman takana, mutta hinta hirvittää jo valmiiksi. Mikä niissä kotisivuissa voi muka maksaa niin paljon? Ystävän serkkuhan tekisi nettisivut ilmaiseksi.

Tämän kaltainen vääristynyt ”järkeily” johtaa ajatukset vääjäämättä väärille raiteille. Kyse ei ole enää niinkään siitä mitä rahalle saa vastineeksi, vaan siitä paljonko kukkaron nyörejä täytyy lopulta availla.

Kotisivuihin kannattaa aina suhtautua investointina. Sijoituksen on tarkoitus maksaa itsensä takaisin, joten kertapanostuksen ei tulisi olla kynnyskysymys. Kotisivut ovat kulu vain, jos ne eivät tuota rahaa suoraan tai välillisesti.

Voiko hyvät kotisivut saada halvalla?

Kotisivut voi saada edullisestikin, mutta halvalla ei saa hyvää. Page builderien ja valmis-teemojen maailmassa kotisivut voi saada yksin toimivalta freelancerilta alle 500€, mutta ulkoasu on usein liian geneerinen erottuakseen joukosta.

Siksipä voitkin esittää itsellesi seuraavan kysymyksen. Oletko valmis tyytymään keskivertoon vai vaaditko kotisivuilta enemmän? Yrityksen ehdoilla suunniteltu sivusto kuitenkin tuottaa todennäköisesti paremmat tulokset ja edistää liiketoimintaa odotetusti.

Juuri tästä syystä isompi kertainvestointi kannattaa. Sivujen suunnittelussa tulee aina ottaa huomioon kohderyhmän tarpeet, yrityksen toimiala, tavoitteet ja arvot sekä muita olennaisia yritystoimintaan linkittyviä muuttujia. Suunnittelu vie aina aikaa ja se näkyy myös lopullisessa hinnassa.

Paljonko sitten on riittävästi?

Mahdoton kysymys vastata tyhjentävästi, mutta yksinkertaisia suuntaviivoja voi silti antaa. Vähintään 1500€ budjetilla liikutaan suhteellisen järkevällä tasolla. Alle 500€ hintaiset sivustot tarkoittavat lähes poikkeuksetta sitä, että suunnitteluvaihe ohitetaan kokonaan ja kotisivut toteutetaan sopivan valmis-teeman päälle pienillä muokkauksilla.

Kilpailuta kotisivut omilla ehdoillasi

Edullinen hinta

Edullinen hinta

Painotamme ammattilaisten valinnassa kilpailukykyistä hintaa (Budjetti MAX 1000€).

Valikoidut ammattilaiset

Tekijän kokemus

Valitsemme projektillesi vain kaikkein kokeneimmat ja osaavimmat tekijät.

2. Pyydät tarjouksen vain yhdeltä tekijältä

Yllättyisitkö, jos kertoisin että yhdelle ja samalle sivustolle on olemassa yhtä monta hintaa kuin tekijöitäkin? Hintaan vaikuttavat monet eri muuttujat. Tekijän kokemus ja ammattitaito, suunnitteluun käytetty aika, käytetyt teknologiat, tietoturva, responsiivisuus, optimointi jne.

Hinta yksin ei kuitenkaan kerro koko totuutta. Tarjouksen sisältö ratkaisee myös paljon. Kilpailutuksen avulla saat hyvän kuvan hinta- ja palvelutasosta, jolloin yksittäiset tarjoukset asettuvat paremmin isoon kuvaan. Digiful-palvelun avulla voit kilpailuttaa useta kotimaiset ammattilaiset kätevästi yhdellä toimeksiannolla.

Voi lukea lisää kotisivujen hinnoista täältä.

3. Olet liian suurpiirteinen

Toimivien kotisivujen suunnittelu onnistuu harvoin ilman asiakkaan vahvaa kontribuutiota. Tämä tarkoittaa käytännössä sitä, että kotisivujen tekijän tulisi saada sinulta riittävät tiedot suunnittelua varten.

Tiedämme mistä puhumme. Otamme palvelussamme vastaan valitettavan usein toimeksiantoja, joissa projektin kuvaus jää aivan liian yleiselle tasolle kuten ”hyvät kotisivut yritykselle”. Näillä tiedoilla ei pitkälle päästä.

Kaikkea ei toki tarvitse tietää, mutta selkeä suunta muutamilla yksityiskohdilla auttaa kummasti. Tarkoitushan on erottua joukosta. Tässä muutamia kysymyksiä ja vinkkejä, joihin vastaamalla pääset hyvään alkuun:

  • Mitä haluat sivuilla saavuttaa?
  • Kohderyhmä eli kenet haluat tavoittaa?
  • Mitä haluat kertoa/viestiä?
  • Rakenne eli mitä sivuja kotisivujen tulisi sisältää?
  • Visuaalinen ilme eli miltä sivuston tulisi näyttää?
  • Referenssejä sivustoista, jotka voisivat toimia inspiraation lähteenä ja suunnittelun pohjana.

4. Et tutustu tekijän aiempiin töihin

Ammattilaisen aiemmat työt ovat ainut lähde, jolla voit arvioida tekijän sopivuutta omaan projektiisi. Kysymys ei ole pelkästään siitä onko ammattilainen pätevä ylipäätään, vaan myös siitä onko tekijän tyyli linjassa omien ajatustesi kanssa.

Referenssejä kannattaa pyytää useampia — vähintään kolme, mutta enemmän on aina parempi. Useamman vertauskohteen avulla saat selkeämmän kuvan tekijän ammattitaidosta ja tyylistä. On tärkeää löytää oman yrityksen tarpeisiin sopiva tekijä, jotta lopputulos on halutunlainen.

Bonuksena kannattaa vielä tarkistaa löytyykö Googlella asiakkaiden arvosteluja ko. tekijästä.

Kilpailuta kotisivut omilla ehdoillasi

Edullinen hinta

Edullinen hinta

Painotamme ammattilaisten valinnassa kilpailukykyistä hintaa (Budjetti MAX 1000€).

Valikoidut ammattilaiset

Tekijän kokemus

Valitsemme projektillesi vain kaikkein kokeneimmat ja osaavimmat tekijät.

5. Et seuraa projektin edistymistä

Vaikka suunnitelmat olisivat projektia aloittaessa täysin selvät, asioilla on tapana muuttua. On myöskin täysin eri asia suunnitella jotain paperilla ja piirrellä luonnoksia, kuin nähdä ne oikeasti toiminnassa. Siksi on tärkeää seurata kotisivujen valmistumisen eri vaiheita aina alusta loppuun asti. Kun puutteet ja muutostoiveet kommunikoidaan ajoissa, niiden korjaaminen on helppoa. Suuntaa on vaikea muuttaa enää, kun kaikki on jo valmista.

Pidä itsesi mukana projektin eri vaiheissa

1. Kotisivujen ulkoasu

Ennen kotisivujen teknistä koostoa, pyydä tekijältä kuvaluonnokset eli leiskat sivuston ulkoasusta. Tämän avulla varmistat, että sivusto vastaa visuaalisesti odotuksiasi. Joskus tämä vaihe vaatii useita iterointia, mutta säästää myöhemmin monelta päänvaivalta. Älä siis jatka seuraavaan vaiheeseen ennen kuin olet itse tyytyväinen.

2. Sivuston tekninen koosto

Kun visuaalinen ilme on hyväksytty, alkaa se ”oikea” työ. Kyllä, tämä on se vaihe, jossa kylvetään paljon avaruusjargoniaa ja kaikenlaisia lyhenteitä kuten HTML, CSS, JS, PHP, XML, JSON jne.

Moni asiakas ajattelee automaattisesti tässä vaiheessa: ”Työni täällä on nyt tehty. En ymmärrä kotisivujen tekemisestä mitään, joten antaa ammattilaisen hoitaa hommat.

Asia on kuitenkin juuri päinvastoin. Teknisesti sinun ei tarvitsekaan ymmärtää ”mistään mitään”.

Useimmat kotisivujen tekijät tekevät sivustolle demo-osoitteen, josta asiakas pääsee testaamaan sivustoa ja seuraamaan sen kehitystä ja eri vaiheita. Aina näin ei kuitenkaan ole, joten vaadi sitä.

Testisivuston avulla voit testata sivustoa eri laitteilla ja jakaa omat ajatuksesi käyttökokemuksesta. Omat havainnot voivat tuntua joskus merkityksettömiltä, mutta huomiot kannattaa jakaa avoimesti. Kysymys on kuitenkin sinun kotisivuistasi.

6. Projektilla ei ole selkeää aikataulua

Tässä se on, kaikkien ikuisuusprojektin alku.

Myönnetään, että aloitus lienee ”hieman” provosoiva, mutta ilman selkeää aikataulua voi palaa paljon turhaa rahaa. Jos ei muuta, niin ainakin aikaa kuluu hukkaan.

Määrittele siis aina projektille deadline eli päivämäärä jolloin kaiken tulee olla valmista. Ilman kirjallista sopimusta asioilla on tapana venähtää erityisesti, jos toteutuksen aikana esiintyy viivästyksiä tai teknisiä ongelmia.

Jos sivuston valmistuminen on sidottu esim. tuotelanseeraukseen, tapahtumaan tai vaikka lomien alkuun, kannattaa deadlinen ja linkitetyn tilaisuuden väliin jättää jonkin verran ilmaa. Näin erityisesti silloin, kun sivusto sisältää tapahtuman kannalta kriittisiä toimintoja. Puskurin avulla ongelmakohdat voidaan korjata ajoissa.

Määrittele valmistumiselle siis AINA selkeä aikataulu ja varaa testaamiselle riittävästi aikaa. Tämä kaikki tietysti kirjallisena.