
Laske kotisivujen hinta ja valitse sopiva tekijä
Mistä nettisivujen hinta muodostuu?

1. Webhotelli eli palvelintila
Webhotelli on verkkosivujen fyysinen paikka, jossa kotisivut sijaitsevat. Suomalaisen yrityksen kannalta olennaista on, että palvelin sijaitsee Suomessa, mutta tämän lisäksi kannattaa panostaa myös nopeuteen ja tietoturvaan.
2. Ulkoasun suunnittelu ja toteutus


3. Sisällöntuotanto
Kuulostaa ehkä itsestäänselvyydeltä, mutta ilman laadukasta sisältöä ei ole myöskään näkyvyyttä. Karrikoiden voidaan todeta, että sisällön tuoma lisäarvo korreloi suoraan kävijämääriin.
Sisällön suunnittelu ja kirjoittaminen vie kuitenkin aikaa, joten se näkyy myös hintalapussa.
4. Käytetyt teknologiat, julkaisualusta ja laajennukset
Käytetty teknologia valintaan käyttötarkoituksen mukaan. Maksullisten julkaisualustojen ja laajennuksian käyttölisenssit ovat useimmiten kuukausimaksullisia, mutta tätä ei kannata säikähtää. Useimmiten esim. maksullisen laajennuksen ostaminen vaikuttaa lopulliseen hintaan positiivisesti, koska saman toiminnallisuuden ohjelmointi räätälöitynä maksaisi moninkertaisesti enemmän.


5. Sivustolla käytetyt kuvat
Harvalla asiakkaalla on itsellään käytössä niin paljon tarvittavaa kuvamateriaalia, että se yksinään riittäisi kattamaan nettisivuilla tarvittavan kuvatarpeen. Siksi kuvat yleensä ostetaan kuvapankeista tai ammattikuvaajalta tilaustyönä.
Kotisivujen tekijällä voi olla kuukausiveloitteinen sopimus käyttämänsä kuvapankin kanssa, jolloin hankitut kuvat voivat sisältyä suoraan tarjoukseen.
Jos kuvamateriaali on tarkkaan rajattu tai vaaditaan eksklusiivisia käyttölisenssejä, ostetut kuvat veloitetaan useimmiten erikseen.
6. Integraatiot
Integraation haastavuudesta riippuen kytkennän vaikutus lopulliseen hintaan voi olla merkittävä. Kysymys on siis useamman järjestelmän liittämisestä toisiinsa, jolloin liitetyt osat voivat keskustella keskenään. Yleensä tiedonsiirtoon liittyy myös jonkin asteista datan käsittelyä (esim. konvertointi toiseen muotoon).


7. Hakukoneoptimointi (SEO)
Sisällön optimointi ja tekninen optimointi ovat luonteeltaan varsin erilaisia, mutta tähtäävät samaan päämäärään — enemmän kävijöitä kotisivuille.
Tekninen optimointi
Tekninen optimoinnin avulla pyritään mm. nopeuttamaan sivuston latautumista, poistamaan toimimattomat linkit, parantamaan sisäisiä ja ulkoisia linkityksiä.
Hakusanaoptimointi
Hakusanaoptimointi koostuu mm. hakusana-analyysistä ja kilpailijoiden analyysistä. Näistä koostetaan SEO-suunnitelma, jonka pohjalta suoritettavan optimoinnin avulla pyritään parantamaan sivuston hakukonenäkyvyyttä ja saamaan tätä kautta enemmän liikennettä.
8. Ylläpito ja jatkokehitys
Kun kotisivut ovat vihdoin valmiit, varsinainen työ vasta alkaa. Parempiin tuloksiin pääsemiseksi sivuston käytöstä kerättävää dataa tulee analysoida säännöllisesti. Tämän pohjalta voidaan tehdä korjaavia muutoksia ja lisätä toiminnallisuuksia.

Paljonko webhotellista kannattaa maksaa?
Webhotellien hintahaitari vaihtelee suuresti ja voi olla mitä tahansa välillä 2€-75€/kk. Alkuun pääsee pienemmälläkin panostuksella, mutta vakavasti otettava liiketoiminta tarvitsee alleen jykevää rautaa. Erityisesti webhotellin tapauksessa hinta korreloi varsin suoraan palvelun laatuun ja turvallisuuteen. Kahden euron paketit siis kannattaa unohtaa suoraan, mutta ihan satasiakaan ei kannata maksaa — ainakaan heti alkuun. Luotettavan webhotellin saa 15€-30€/kk, joten jättimäistä sijoitusta ei tarvita. Vaikutus kotisivujen nettohintaan on siis lopulta varsin pieni.
Mutta miksi enemmän oikeasti on enemmän? Parempi webhotelli tuo mukanaan yleensä mm. seuraavat edut:
Webhotellin tehokkuudella on suora vaikutus myös sivuston nopeuteen, joten hyödyt ovat selkeät. Vaikka nopeus yksinään ei ratkaise sivuston näkyvyyttä, myös Google antaa arvoa paremmalle käytettävyydelle. Itse asiassa voit tarkistaa sivuston laatupisteet Googlen tarjoamalla PageSpeed Insights-palvelulla.
Ja mainittakkoon vielä viimeisenä ja ehkä tärkeimpänä: Osta webhotelli palveluntarjoajalta, jonka palvelimet sijaitsevat Suomessa!
Ulkoasun suunnittelu ja toteutus vaikuttavat kotisivujen hintaan
Valmisteeman käyttö säästää aikaa rahaa
Valmisteeman käyttö suunnittelun pohjana ei välttämättä kuulosta kovin seksikkäältä, mutta tilanteesta riippuen voi olla varsin hyväkin ratkaisu. Laadukkaat valmisteemat ovat useimmiten maksullisia, mutta siltikin kertakustannuksena huomattavasti halvempaa kuin täysin räätälöity ulkoasu. Huonona puolena on kuitenkin juuri personoinnin puute. Edes muokattuna valmisteema ei välttämättä riitä erottumaan joukosta, koska samaa pohjaa käytetään myös muilla sivustoilla. Osaavan asiantuntijan käsissä myös valmiit pohjat ovat kuitenin varteen otettava vaihtoehto.
Valmisteemojen hinnat liikkuvat yleensä välillä 0€-75€.
Räätälöity ulkoasu erottuu joukosta
Räätälöity ulkoasu tarkoittaa käytännössä sitä, että ulkoasu suunnitellaan täysin yrityksen ehdoilla. Suunnittelussa otetaan huomioon yrityksen graafinen ohjeisto (jos löytyy), asiakkaan esittämät toiveet ja kohderyhmä. Ulkoasu suunnitellaan siis täysin asiakasyrityksen tarpeisiin ja lopputuloksena syntyy uniikki kokonaisuus. Räätälöidyn ulkoasun suunnittelu ja toteutus vievät tietysti reilusti enemmän aikaa valmisteemoihin verrattuna, joten kasvanut työmäärä näkyy myös hinnassa.
Räätälöidyn ulkoasun hinta riippuu tekijän hinnoittelusta, mutta karkeasti arvioiden hinnat alkaen 850€.
Uudistunut hintalaskuri
Laske nettisivujen hinta ja pyydä tarjouksia

1 Julkaise tarjouspyyntö
Valitse projektisi prioriteetti ja julkaise ilmainen tarjouspyyntö
Tarkista kotisivujen hinta

2 Vastaanota tarjouksia
Ensimmäiset tarjoukset saat usein jo muutamien tuntien sisällä suoraan sähköpostiisi

3 Valitse paras tekijä
Vertaile saamiasi tarjouksia ja valitse tilanteeseesi parhaiten sopiva ratkaisu
Julkaise tarjouspyyntö
Valitse projektisi prioriteetti ja julkaise ilmainen tarjouspyyntö
Tarkista kotisivujen hinta
Vastaanota tarjouksia
Ensimmäiset tarjoukset saat usein jo muutamien tuntien sisällä suoraan sähköpostiisi
Valitse paras tekijä
Vertaile saamiasi tarjouksia ja valitse tilanteeseesi parhaiten sopiva ratkaisu


700+ kotimaista asiantuntijaa ja alan yritystä
Kaikki kotisivupalvelut samasta paikasta

Ajankohtaista
Digiful blogi

Digiful-palvelulle on myönnetty Avainlippu merkkinä suomalaisesta työstä
Suomalaisen Työn Liiton toimikunta on myöntänyt Digiful-palvelulle Avainlipun käyttöoikeuden 6.4.2022 alkaen. Avainlippu on merkki suomalaisesta työstä ja se voidaan myöntää…

6 varmaa tapaa pilata kotisivut jo ennen niiden valmistumista
Kotisivuprojekti voi kompastella monista eri syistä. Kaikkeen mahdolliseen ei voi varautua, mutta pienet kolahdukset eivät kaada projektia, kunhan perusasiat ovat…

WordPress kotisivujen hinta [2022]
Toimivat kotisivut ovat elinehto tehokkaalle yritystoiminnalle. Alasta ja sivuston tarpeista riippuen hinnat vaihtelevat suurestikin, joten kustannukset mietityttävät monia yrittäjiä. On…