Laske kotisivujen hinta ja valitse sopiva tekijä

700+ kotimaista asiantuntijaa ja yritystä valmiina töihin. Lue tästä artikkelista kaikki mitä sinun tulee tietää kotisivuihin liittyvistä kustannuksista tai selvitä hintataso uudistuneella hintalaskurilla. Valitse prioriteetti ja laske hinta!

Mistä nettisivujen hinta muodostuu?

1. Webhotelli eli palvelintila

Laadukas webhotelli (palvelin) on tärkeä sivuston toimintaan ja nopeuteen vaikuttava komponentti.

Webhotelli on verkkosivujen fyysinen paikka, jossa kotisivut sijaitsevat. Suomalaisen yrityksen kannalta olennaista on, että palvelin sijaitsee Suomessa, mutta tämän lisäksi kannattaa panostaa myös nopeuteen ja tietoturvaan.

2. Ulkoasun suunnittelu ja toteutus

Onnistunut kotisivujen ulkoasu on monen asian summa.
  • Helposti hahmottuva rakenne
  • Typografia (selkeä ja luettava fontti)
  • Värien, kuvien ja videoiden käyttö
  • Selkeät ja erottuvat toimintakehotteet (CTA)
  • Helppokäyttöisyys

3. Sisällöntuotanto

Hyvin suunniteltu ja kirjoitettu sisältö vaikuttavat positiivisesti hakukonenäkyvyyteen.

Kuulostaa ehkä itsestäänselvyydeltä, mutta ilman laadukasta sisältöä ei ole myöskään näkyvyyttä. Karrikoiden voidaan todeta, että sisällön tuoma lisäarvo korreloi suoraan kävijämääriin.

Sisällön suunnittelu ja kirjoittaminen vie kuitenkin aikaa, joten se näkyy myös hintalapussa.

4. Käytetyt teknologiat, julkaisualusta ja laajennukset

Monet suosituimmat julkaisualustat ovat ilmaisia, mutta myös maksullisia löytyy runsaasti.

Käytetty teknologia valintaan käyttötarkoituksen mukaan. Maksullisten julkaisualustojen ja laajennuksian käyttölisenssit ovat useimmiten kuukausimaksullisia, mutta tätä ei kannata säikähtää. Useimmiten esim. maksullisen laajennuksen ostaminen vaikuttaa lopulliseen hintaan positiivisesti, koska saman toiminnallisuuden ohjelmointi räätälöitynä maksaisi moninkertaisesti enemmän.

5. Sivustolla käytetyt kuvat

Kuvamateriaalin hinta riippuu siitä tuleeko se asiakkaalta, ottaako kuvat ammattikuvaaja vai ostetaanko materiaali kuvapankeista.

Harvalla asiakkaalla on itsellään käytössä niin paljon tarvittavaa kuvamateriaalia, että se yksinään riittäisi kattamaan nettisivuilla tarvittavan kuvatarpeen. Siksi kuvat yleensä ostetaan kuvapankeista tai ammattikuvaajalta tilaustyönä.

Kotisivujen tekijällä voi olla kuukausiveloitteinen sopimus käyttämänsä kuvapankin kanssa, jolloin hankitut kuvat voivat sisältyä suoraan tarjoukseen.

Jos kuvamateriaali on tarkkaan rajattu tai vaaditaan eksklusiivisia käyttölisenssejä, ostetut kuvat veloitetaan useimmiten erikseen.

6. Integraatiot

Integraatiolla tarkoitetaan kahden (tai useamman) erillisen järjestelmän yhteenliittymää tai kytkentää.

Integraation haastavuudesta riippuen kytkennän vaikutus lopulliseen hintaan voi olla merkittävä. Kysymys on siis useamman järjestelmän liittämisestä toisiinsa, jolloin liitetyt osat voivat keskustella keskenään. Yleensä tiedonsiirtoon liittyy myös jonkin asteista datan käsittelyä (esim. konvertointi toiseen muotoon).

7. Hakukoneoptimointi (SEO)

Hakukoneoptimointi voidaan jakaa tekniseen optimointiin ja hakusanaoptimointiin

Sisällön optimointi ja tekninen optimointi ovat luonteeltaan varsin erilaisia, mutta tähtäävät samaan päämäärään — enemmän kävijöitä kotisivuille.

Tekninen optimointi

Tekninen optimoinnin avulla pyritään mm. nopeuttamaan sivuston latautumista, poistamaan toimimattomat linkit, parantamaan sisäisiä ja ulkoisia linkityksiä.

Hakusanaoptimointi

Hakusanaoptimointi koostuu mm. hakusana-analyysistä ja kilpailijoiden analyysistä. Näistä koostetaan SEO-suunnitelma, jonka pohjalta suoritettavan optimoinnin avulla pyritään parantamaan sivuston hakukonenäkyvyyttä ja saamaan tätä kautta enemmän liikennettä.

8. Ylläpito ja jatkokehitys

Jatkuva ylläpito tähtää parempaan käyttäjäkokemukseen ja näkyvyyteen

Kun kotisivut ovat vihdoin valmiit, varsinainen työ vasta alkaa. Parempiin tuloksiin pääsemiseksi sivuston käytöstä kerättävää dataa tulee analysoida säännöllisesti. Tämän pohjalta voidaan tehdä korjaavia muutoksia ja lisätä toiminnallisuuksia.


Paljonko webhotellista kannattaa maksaa?

Sijoitus hyvään webhotelliin on kuin laittaisi rahaa pankkiin.

Webhotellien hintahaitari vaihtelee suuresti ja voi olla mitä tahansa välillä 2€-75€/kk. Alkuun pääsee pienemmälläkin panostuksella, mutta vakavasti otettava liiketoiminta tarvitsee alleen jykevää rautaa. Erityisesti webhotellin tapauksessa hinta korreloi varsin suoraan palvelun laatuun ja turvallisuuteen. Kahden euron paketit siis kannattaa unohtaa suoraan, mutta ihan satasiakaan ei kannata maksaa — ainakaan heti alkuun. Luotettavan webhotellin saa 15€-30€/kk, joten jättimäistä sijoitusta ei tarvita. Vaikutus kotisivujen nettohintaan on siis lopulta varsin pieni.

Mutta miksi enemmän oikeasti on enemmän? Parempi webhotelli tuo mukanaan yleensä mm. seuraavat edut:

  • Enemmän prosessointitehoa
  • Tehokas välimuistitus
  • Nopea SSD-levytila
  • Parempi tietoturva ja säännölliset varmuuskopiot
  • Aktiivinen valvonta ja asiakastuki

Webhotellin tehokkuudella on suora vaikutus myös sivuston nopeuteen, joten hyödyt ovat selkeät. Vaikka nopeus yksinään ei ratkaise sivuston näkyvyyttä, myös Google antaa arvoa paremmalle käytettävyydelle. Itse asiassa voit tarkistaa sivuston laatupisteet Googlen tarjoamalla PageSpeed Insights-palvelulla.

Ja mainittakkoon vielä viimeisenä ja ehkä tärkeimpänä: Osta webhotelli palveluntarjoajalta, jonka palvelimet sijaitsevat Suomessa!

Ulkoasun suunnittelu ja toteutus vaikuttavat kotisivujen hintaan

Valmisteemat sopivat erityisesti pienille yrityksille, joilla ei ole vielä vahvaa visuaalista identiteettiä.

Valmisteeman käyttö säästää aikaa rahaa

Valmisteeman käyttö suunnittelun pohjana ei välttämättä kuulosta kovin seksikkäältä, mutta tilanteesta riippuen voi olla varsin hyväkin ratkaisu. Laadukkaat valmisteemat ovat useimmiten maksullisia, mutta siltikin kertakustannuksena huomattavasti halvempaa kuin täysin räätälöity ulkoasu. Huonona puolena on kuitenkin juuri personoinnin puute. Edes muokattuna valmisteema ei välttämättä riitä erottumaan joukosta, koska samaa pohjaa käytetään myös muilla sivustoilla. Osaavan asiantuntijan käsissä myös valmiit pohjat ovat kuitenin varteen otettava vaihtoehto.

Valmisteemojen hinnat liikkuvat yleensä välillä 0€-75€.

Räätälöity ulkoasu erottuu joukosta

Räätälöity ulkoasu tarkoittaa käytännössä sitä, että ulkoasu suunnitellaan täysin yrityksen ehdoilla. Suunnittelussa otetaan huomioon yrityksen graafinen ohjeisto (jos löytyy), asiakkaan esittämät toiveet ja kohderyhmä. Ulkoasu suunnitellaan siis täysin asiakasyrityksen tarpeisiin ja lopputuloksena syntyy uniikki kokonaisuus. Räätälöidyn ulkoasun suunnittelu ja toteutus vievät tietysti reilusti enemmän aikaa valmisteemoihin verrattuna, joten kasvanut työmäärä näkyy myös hinnassa.

Räätälöidyn ulkoasun hinta riippuu tekijän hinnoittelusta, mutta karkeasti arvioiden hinnat alkaen 850€.


Uudistunut hintalaskuri

Laske nettisivujen hinta ja pyydä tarjouksia

Julkaise tarjouspyyntö

1 Julkaise tarjouspyyntö

Valitse projektisi prioriteetti ja julkaise ilmainen tarjouspyyntö
Tarkista kotisivujen hinta

Vastaanota tarjouksia

2 Vastaanota tarjouksia

Ensimmäiset tarjoukset saat usein jo muutamien tuntien sisällä suoraan sähköpostiisi

Valitse tarjous

3 Valitse paras tekijä

Vertaile saamiasi tarjouksia ja valitse tilanteeseesi parhaiten sopiva ratkaisu

1

Julkaise tarjouspyyntö

Valitse projektisi prioriteetti ja julkaise ilmainen tarjouspyyntö
Tarkista kotisivujen hinta

2

Vastaanota tarjouksia

Ensimmäiset tarjoukset saat usein jo muutamien tuntien sisällä suoraan sähköpostiisi

3

Valitse paras tekijä

Vertaile saamiasi tarjouksia ja valitse tilanteeseesi parhaiten sopiva ratkaisu

Digiful - helppoa kilpailutusta
Avainlippu - Suomalaista palvelua - Digiful

700+ kotimaista asiantuntijaa ja alan yritystä

Kaikki kotisivupalvelut samasta paikasta

Avaa menu Avaa menu