Verkkokaupan perustaminen ja hinta

Verkkokaupan hinta koostuu monesta eri osatekijästä. Lue oheisesta artikkelista kaikki mitä sinun tulee tietää verkkokaupan perustamiseen liittyvistä kustannuksista tai selvitä hintataso uudistuneella hintalaskurilla. Valitse prioriteetti ja laske hinta!

Mistä verkkokaupan hinta muodostuu?

1. Webhotelli eli palvelintila

Laadukas webhotelli (palvelin) on tärkeä sivuston toimintaan ja nopeuteen vaikuttava komponentti.

Pilvipohjaiset verkkokauppa-alustat toimivat täysin omana kokonaisuutenaan. Erillisestä webhotellista ei siis tarvitse huolehtia. Erikseen hankittava webhotelli voi olla kuitenkin tarpeen esim. WooCommerce-verkkokaupan kohdalla. Käytännössä webhotelli on vain fyysinen paikka, jossa verkkokauppa sijaitsee.

2. Ulkoasun suunnittelu ja toteutus

Onnistunut verkkokaupan ulkoasu on monen asian summa.
  • Helposti hahmottuva rakenne
  • Typografia (selkeä ja luettava fontti)
  • Värien, kuvien ja videoiden käyttö
  • Selkeät ja erottuvat toimintakehotteet (CTA)
  • Helppokäyttöisyys

3. Tuotekuvaukset (sisällöntuotanto)

Hyvin suunnitellut tuotekuvaukset tuovat kauppaan lisää potentiaalisia asiakkaita.

Kuulostaa ehkä itsestäänselvyydeltä, mutta ilman laadukasta sisältöä ei ole myöskään näkyvyyttä. Karrikoiden voidaan todeta, että sisällön tuoma lisäarvo korreloi suoraan kävijämääriin.

Sisällön suunnittelu ja kirjoittaminen vie kuitenkin aikaa, joten se näkyy myös hintalapussa.

4. Verkkokauppa-alusta ja laajennukset

Tarjolla on sekä ilmaisia että maksullisia vaihtoehtoja.

Käytetty kauppa-alusta valintaan aina käyttötarkoituksen ja haluttujen ominaisuuksien mukaan. Asiantuntijan avustuksella löydät helpoiten tarpeisiisi parhaiten sopivan kauppa-alustan. Verkkokauppojen ja laajennuksien käyttölisenssit voivat olla kuukausimaksullisia. Maksulliset laajennukset tulevat kuitenkin yleensä lopulta halvemmaksi, koska saman toiminnallisuuden ohjelmointi räätälöitynä maksaisi moninkertaisesti enemmän.

5. Tuotekuvat ja -videot

Laadukkaat tuotekuvat ovat selkeä kilpailuetu.

Usein tuotekuvat saadaan tuotteiden toimittajilta, mutta joskus kuvat ovat puutteellisia tai niitä ei ole ollenkaan. Tällaisissa tapauksissa kuvat pitää ottaa itse tai tilata ammattikuvaajalta.

Laadukas kuvakalusto maksaa jopa useita tuhansia euroja, mutta kotikonsteilla etenkin pienempien tuotteiden kuvaaminen käy melkein nollabudjetilla.

Tuotekuvien ottaminen itse vaatii kuitenkin jonkin verran visuaalista silmää ja kuvankäsittelytaitoja. Onneksi kuvat voi tilata myös alan ammattilaiselta.

6. Integraatiot

Integraatiolla tarkoitetaan kahden (tai useamman) erillisen järjestelmän yhteenliittymää tai kytkentää.

Integraation haastavuudesta riippuen kytkennän vaikutus lopulliseen hintaan voi olla merkittävä. Integraatioiden mahdollistama tiedonkulku verkkokaupan ja taustajärjestelmien välillä voi joskus olla välttämätöntä saumattomaan asiakaskokemukseen. Yleensä tiedonsiirtoon liittyy myös jonkin asteista datan käsittelyä (esim. konvertointi toiseen muotoon).

7. Hakukoneoptimointi (SEO)

SEO on verkkokaupan markkinoinnin keinoista parhaita tuotto-panossuhteeltaan.

Hakukoneoptimointiin panostaminen voi tuoda kauppaa kuukaudesta toiseen ilman ylimääräistä mainosrahan haaskausta.

  • Kategoriasivujen optimointi
  • Tuotesivujen optimointi
  • Taksonomiat
  • Sisäiset linkitykset
  • Sivuston rakenne
  • Rakenteellinen data
  • Kuvat, videot ja muu media

8. Maksutavat

Suomalaisista jopa 80% maksaa verkossa verkkopankin avulla

Maksutavan valintaan vaikuttavat kuluttajan omien mieltymysten lisäksi ostettavat tuotteet. Menestyvän verkkokauppiaan onkin pidettävä huoli siitä, että kauppa tarjoaa kohderyhmälleen relevantit maksutavat. Viime vuosina mobiilimaksutavat ovat kasvattaneet suosiotaan erityisesti nuorten kuluttajien parissa, ja varsinkin MobilePayn suosion kasvu on ollut huimaa.

Verkkokaupan hinta - Maksutavat
Verkkokaupan hinta - Toimitustavat

9. Toimitustavat

SEO on verkkokaupan markkinoinnin keinoista parhaita tuotto-panossuhteeltaan.

Digitaalisia tuotteita myyvien kauppiaiden ei tarvitse huolehtia tuotteiden toimituksista. Loppujen osalta myös mahdolliset toimitusvaihtoehdot tulee miettiä huolellisesti. Kuluttajan näkökulmasta verkkokaupan logistiikan tulee olla mahdollisimman vaivaton ja tietenkin mielellään vielä nopea. Nykyään kauppias voi myös valita keskitetyistä logistiikkapalveluista (esimerkiksi Shipfunk), joiden kautta yleisimmät toimitustavat voi integroida omaan verkkokauppaan.


Tarvitsenko webhotellin ja paljonko se maksaa?

Pilvipohjainen verkkokauppapalvelu (SaaS) eivät tarvitse erillistä webhotellia.

Kuten edellä jo mainittiin, SaaS-verkkokauppaa varten sinun ei tarvitse huolehtia erillisestä webhotellista. Kuukausimaksua vastaan saat kaiken tarpeellisen kaupankäynnin aloittamiseen ja kehittämiseen. Hinnoittelu vaihtelee palvelun ja valitun palvelupaketin mukaan. Tunnettuja pilvipohjaisia verkkokauppoja ovat mm. Shopify, Vilkas, Holvi ja MyCashFlow.

Verkkokauppaa voi kuitenkin hostata myös itse erikseen hankitulla palvelimella. Yksi suosituimmista tällaisista verkkokaupparatkaisuista on WooCommerce, joka on avoimen lähdekoodin laajennus WordPressille. Katsotaanpa seuraavaksi hieman hintoja.

Hieman yksityiskohtaisempaa tietoa eri verkkokauppa-alustoista löydät täältä.

Webhotellien hinnat vaihtelevat suuresti ja voivat olla mitä tahansa 2€-75€/kk välillä. Jättimäistä alkupanostusta ei välttämättä tarvita, mutta vakavasti otettava liiketoiminta tarvitsee alleen jykevää rautaa. Webhotellin hinta korreloi varsin suoraan palvelun laatuun ja turvallisuuteen, joten kahden euron paketit kannattaa unohtaa. Ihan satasiakaan ei silti kannata maksaa — ainakaan heti alkuun. Luotettavasti toimivan webhotellin saa 15€-30€/kk. Vaikutus kotisivujen nettohintaan on siis lopulta varsin pieni.

Mutta miksi enemmän oikeasti on enemmän? Parempi webhotelli tuo mukanaan yleensä mm. seuraavat edut:

  • Enemmän prosessointitehoa
  • Tehokas välimuistitus
  • Nopea SSD-levytila
  • Parempi tietoturva ja säännölliset varmuuskopiot
  • Aktiivinen valvonta ja asiakastuki

Webhotellin tehokkuudella on suora vaikutus sivuston nopeuteen ja toimintavarmuuteen. Vaikka nopeus yksinään ei ratkaise sivuston hakusijoituksia, myös Google antaa arvoa paremmalle käyttäjäkokemukselle. Itse asiassa verkkokaupan laatupisteet voi tarkistaa itse Googlen tarjoamalla PageSpeed Insights-palvelulla.

Tärkein sääntö webhotellin hankinnassa on kuitenkin seuraava: osta webhotelli palveluntarjoajalta, jonka palvelimet sijaitsevat Suomessa. Palvelimen tehokkuuden ohella myös sijainnilla on suuri merkitys erityisesti nopeuden kannalta.

Laske verkkokaupan hinta ja säästä jopa satoja euroja

Paljonko verkkokaupan ulkoasun suunnittelu ja toteutus maksaa?

Verkkokauppa toteutetaan useimmiten, ellei aina, jonkinasteisen valmisteeman päälle. Valmisteemaa muokkaamalla verkkokaupasta saadaan visuaalisesti luotua halutunlainen kokonaisuus. Yksinkertaisimmillaan voidaan muuttaa vain logo ja värit, mutta lopputulos on monesti varsin geneerinen eikä erotu juuri massasta.

Pilvipohjaisten verkkokauppojen ulkoasun muokkaaminen tapahtuu tätä varten luodun työkalun avulla, mutta monimutkaisemmat muutokset vaativat useimmiten hieman teknistä osaamista ja ohjelmointitaitoja. Myös WooCommercelle löytyy monia maksullisia laajennuksia, joiden avulla verkkokaupan muokkaaminen onnistuu visuaalisen editorin avulla.

Nollakustannuksilla siis pääsee pitkälle, mutta kuten edellä mainittiinkin, edistyneemmät muokkaukset vaativat usein ammattilaisen apua.

Hintaa on käytännössä mahdoton määritellä, koska tarvittava työ määräytyy käytetyn verkkokauppa-alustan ja haluttujen muutoksien perusteella. Lopullinen hinta voi vaihdella muutamista satasista, jopa tuhansiin euroihin.

Sopivan verkkokauppa-alustan valinta

Sopivan verkkokauppa-alustan valinta riippuu monesta eri tekijästä

Markkinoilta löytyy monia erilaisia verkkokauppa-alustoja ja omiin tarpeisiin sopivan löytäminen vaatii hieman asiaan perehtymistä. Tärkeintä on valita heti alussa oikea kauppa-alusta, koska kaikkein työläintä (samalla myös kalleinta) on vaihtaa alustaa kesken kaiken. Siksi valinnassa kannattaa pyrkiä ottamaan huomioon myös tulevaisuuden vaatimukset ja alustan skaalautuvuus.

Suomen suosituimmat verkkokauppa-alustat vuonna 2021:

  1. WooCommerce (19 % vastanneista verkkokauppiaista)
  2. ePages/Vilkas (15 % vastanneista verkkokauppiaista)
  3. Shopify (12 % vastanneista verkkokauppiaista)
  4. MyCashflow (11 % vastanneista verkkokauppiaista)

Alta löydät listattuna edellä mainitut kauppa-alustat ja niiden lyhyet kuvaukset. Esitettyjen verkkokauppojen hintatiedot on päivitetty 2022/6.

Verkkokaupan perustaminen hinta - WooCommerce

WooCommerce (Ilmainen)

WooCommerce on suosittu verkkokauppa-alusta ympäri maailman ja Suomessakin suosituin kauppa-alusta 19% osuudellaan. WooCommerce on WordPress-julkaisualustalle tehty ilmainen laajennus. Ilmaisuus on yksi tekijä suuren suosion takana. Toinen merkittävä tekijä on se, että WordPress/WooCommerce-kehittäjiä löytyy valtava määrä aina freelancereista ja isompiin digitoimistoihin. Apua on siis tarjolla runsaasti, jos oma osaaminen ei riitä.

WooCommercen käyttöönotto vaatii hieman teknistä osaamista, koska WordPress pitää asentaa palvelimelle ennen käyttöä. Useimmissa webhotelleissa on kuitenkin mahdollista hoitaa asennus hallintapanelin kautta yhdellä klikkauksella. Alkusäätöjen ja tarvittavien laajennuksien asennuksen jälkeen verkkokaupan käyttäminen onnistuu helpohkon käyttöliittymän avulla.

Ulkoasu on täysin muokattavissa, mutta vaatii teknistä ymmärrystä. Tästä syystä on suositeltavaa tilata WooCommerce-verkkokauppa asiantuntijalta, jolloin asennuksesta ja tarvittavista muokkauksista ei tarvitse huolehtia itse.

WooCommerce itsessään on täysin ilmainen, mutta sille löytyy myös monia ilmaisia ja maksullisia laajennuksia, joiden avulla verkkokaupaan saa enemmän toimintoja.

Verkkokaupan perustaminen hinta - Vilkas

Vilkas (20€-169€/kk)

Vilkas on kotimainen verkkokauppa-alusta. Palvelua voi kokeilla 30 päivää ilmaiseksi ja valittavissa on neljä erilaista vaihtoehtoa. Vilkas tarjoaa kaikille asiakkailleen tukisivuston lisäksi myös ilmaisen asiakastuen ja koulutuksia, joten apua on tarjolla helposti. Aloitteleva verkkokauppias saa hyvät taustatiedot kauppapaikan toimintaan ”Kuinka verkkokauppa perustetaan päivässä?”-webinaarin avulla. Katso video alta.

Klikkaa ja katso video

Muiden verkkokauppa-alustojen tapaan myös Vilkas tarjoaa laajan tuen erilaisille maksupalveluntarjoajille sekä ohjeita niiden käyttöönottoon. Vilkas on Shopifyn tapaan pilvipalvelu, joten käyttöönotto ei vaadi teknistä osaamista tai ohjelmointitaitoja. Ulkoasua on toki mahdollista muokata myös esim CSS:n avulla, mutta tämä on vain optio.

Verkkokaupan perustaminen hinta - Shopify

Shopify (29$-299$/kk)

Shopify on kanadalainen suosittelu pilvipohjainen (Saas) verkkokauppaohjelmisto. Erillistä webhotellia ei siis tarvita vaan koko paketti tarjotaan kiinteään kuukausihintaan. Samaan pakettiin kuuluu myös luonnollisesti tietoturva, verkkokauppa-alustan kehitys sekä ylläpito. Kehittyneempi muokkaus vaatii toki osaamista, mutta käytännössä kuka tahansa voi ottaa käyttöön oman Shopify-verkkokaupan muutamassa tunnista ilman suurempaa tietoa palvelusta. Suomesta löytyy myös apua Shopify-alustaan keskittyneitä asiantuntijayrityksiä, joten tarpeiden kasvaessa kotimaista tukea on helposti saatavilla.

Shopify myös integroituu helposti Facebookiin tai vaikkapa Instagramiin, joten tuotteita voidaan selata ja ostaa myös sosiaalisen median palveluiden kautta. Helppo tapa tuoda tuotteet askeleen lähemmän potentiaalisia asiakkaita.

Sopify sisältää myös mm. seuraavat ominaisuudet:

  • Automaattiset viestit ostoskorin hylänneille
  • Tarjous- ja alennuskoodit
  • Automaattiset parannusehdotukset
  • Kävijäseuranta ja analytiikka
  • Laaja tuki erilaisille maksupalveluille
Verkkokaupan perustaminen hinta - MyCashFlow

MyCashFlow (49€-149€/kk)

MyCashFlow on kotimainen valmis verkkokauppa (pilvipalvelu). Se on suosittu suomalaisten verkkokauppiaiden keskuudessa ja alustaa on kehitetty jo vuosien ajan asiakkaiden esittämien toiveiden perusteella. Tarjolla on niin ikään muiden kauppojen tapaan ilmainen testijakso, jonka aikana palvelun ominaisuuksiin voi tutustua rauhassa.

Ominaisuuksia vertaillessa MyCashFlow häviää ulkomaisille kilpailijoilleen, mutta tarjoaa siitä huolimatta monipuoliset mahdollisuudet kaupankäyntiin myös suuremmille kauppiaille.

Käyttöliittymä on intuitiivinen ja käyttöönotto on helppoa. Ongelmatilanteissa asiakaspalveluun saa helposti yhteyttä esimerkiksi hallintapanelin chatin kautta.

MyCashFlowsta löytyy vakiona monipuoliset integraatiot eri maksu- ja toimitustapoihin. Zapierin ja API-rajapintojen avustuksella on mahdollista siirtää dataa omien ja ulkopuolisten järjestelmien välillä.

Laske verkkokaupan hinta ja säästä jopa satoja euroja

Hyvän tuotekuvan salaisuus — Kannattaako kuvat ottaa itse vai ostaa tilaustyönä?

Laadukkaat tuotekuvat antavat asiakkaalle paremman kuvan kauppatavaran ominaisuuksista. Tuotteesta riippuen eri kuvakulmista voi olla apua ostopäätöstä tehdessä.

Tuotekuvat voidaan jakaa karkeasti kahteen luokkaan:

  • Informatiivinen kuva
    Kertoo tuotteen materiaalin, värin, koon, mitat ja muut tärkeät seikat mahdollisimman selkeästi. Useimmiten kuvissa näkyy vain itse tuote valkoisella tai jollain muulla tasavärisellä taustalla. Laadukkaiden tuotekuvien avulla asiakkaalle syntyy selvä kuva siitä, mitä ollaan tilaamassa ja asiakaspalautusten määrä vähenee.
  • Fiiliskuva
    Puhuttelee kohderyhmää ja luo tunnelmaa, jotta asiakas samaistuisi tuotteeseen ja kokisi sen omakseen. Fiiliskuva myy silloin, kun ostopäätös tehdään tunteella.

Laadukkaat tuotekuvat ovat toimivan verkkokaupan tärkein visuaalinen elementti. Laatu korvaa määrän, mutta tuotteesta riippuen kuvia saatetaan tarvita esimerkiksi useammista kuvakulmista. Käytännössä suositeltava määrä on 2-5 kuvaa/tuote, mutta poikkeuksia tietenkin löytyy.

Hyvät tuotekuvat lisäävät tuotteen houkuttelevuutta sekä muodostavat luotettavamman kuvan verkkokaupasta asiakkaan silmissä.

Hyvät tuotekuvat siis lisäävät myyntiä, mutta karsivat myös turhia tilauksia ja niistä seuraavia tuotepalautuksia ja vaihtoja. Laadukkaisiin tuotekuviin panostaminen voi siis tuoda epäsuorasti jopa säästöjä.

Suosituimpien ja tärkeimpien tuotteiden yhteyteen kannattaa mahdollisuuksien mukaan lisätä myös tuotevideo, koska ne herättävät paremmin ostajan huomion. Videon avulla on usein myös helpompi havainnollistaa tuotteen ominaisuuksia ja erilaisia käyttötapoja.

Kätevän hintalaskurimme avulla voit laskea kätevästi verkkokaupan hinnan mukaan lukien tuotekuvat.

Tee se itse – Verkkokaupan tuotekuvat ilmaiseksi

Tuotekuvien ottamista itse kannattaa harkita, jos tuotteiden vaihtuvuus on suurta tai tuotekuvien pitää jostain syystä päivittää usein. Erityisesti pienempien ja keskisuurien tuotteiden kuvaaminen on helppoa, koska tuote voidaan siirtää helposti halutulle taustalle. Useimmiten valkoinen tausta on paras ja apuna voi käyttää esim valkoista paperia tai kartonkia.

Tärkeintä on huolehtia yhtenäisestä taustasta, joka korostaa tuotetta. Tämän lisäksi tarkista riittävä valon määrä. Hyvät kuvausolosuhteet ja laadukas kuva vievät jo pitkälle, mutta kuvia pitää aina hieman jälkikäsitellä. Google tarjoaa lisää vinkkejä tuotekuvien ottamiseen ja jälkikäsittelyyn. Yrittäjille on olemassa myös edullisia tuotekuvauskursseja, joissa tuotekuvaukseen perehdytääm hieman syvemmin.

Laske verkkokaupan hinta ja säästä jopa satoja euroja


Uudistunut hintalaskuri

Verkkokaupan perustaminen hinta — mitä maksaa?

Julkaise tarjouspyyntö

1 Julkaise tarjouspyyntö

Valitse projektisi prioriteetti ja julkaise ilmainen tarjouspyyntö
Tarkista verkkokaupan hinta

Vastaanota tarjouksia

2 Vastaanota tarjouksia

Ensimmäiset tarjoukset saat usein jo muutamien tuntien sisällä suoraan sähköpostiisi

Valitse tarjous

3 Valitse paras tekijä

Vertaile saamiasi tarjouksia ja valitse tilanteeseesi parhaiten sopiva ratkaisu

1

Julkaise tarjouspyyntö

Valitse projektisi prioriteetti ja julkaise ilmainen tarjouspyyntö
Tarkista verkkokaupan hinta

2

Vastaanota tarjouksia

Ensimmäiset tarjoukset saat usein jo muutamien tuntien sisällä suoraan sähköpostiisi

3

Valitse paras tekijä

Vertaile saamiasi tarjouksia ja valitse tilanteeseesi parhaiten sopiva ratkaisu

Digiful - helppoa kilpailutusta
Avainlippu - Suomalaista palvelua - Digiful

700+ kotimaista asiantuntijaa ja alan yritystä

Kaikki verkkokauppapalvelut samasta paikasta

Avaa menu Avaa menu